Doręczenie przesyłki kurierskiej – nieuzasadnione wymogi wobec kuriera.

W standardowych usługach często nie ma w cenie opcji, której byśmy sobie życzyli. Należy pamiętać, że to co wydaje się być naszym prawem, w praktyce jest tylko grzecznością kuriera i wiele usług, których wymagamy, nie leży w zakresie jego obowiązków. W tym artykule nakreślę kilka, opcji (usług dodatkowych) których oczekujemy i które wydają nam się oczywiste, a których kurier dostarczający naszą przesyłkę wcale nie musi robić. Czy wymagamy czegoś, co nie jest objęte usługą, kurier może odmówić, ma takie prawo? Otóż, ma. Kurier ma prawo odmówić wykonania usługi, która nie należy do jego obowiązków. Jeśli ma dobry dzień, być może postara się pomóc, aczkolwiek nie musi. Zasady te bez trudu znajdziemy w regulaminie firmy kurierskiej, która jest dostawcą naszej przesyłki oraz w prawie przewozowym.

Kontakt telefoniczny przed doręczeniem przesyłki

Niech pierwszy rzuci kamieniem ten, kto choć raz nie wypowiedział kilku kąśliwych uwag w stronę kuriera, spowodowanych brakiem kontaktu telefonicznego. Często jest tak, że godziny pracy kuriera pokrywają się z naszymi i trudno ustalić sensowną porę odbioru przesyłki. Najlepiej by było gdyby kurier zadzwonił do nas i ustalił kiedy doręczał przesyłkę. Niestety jeśli nie wykupiliśmy dodatkowej usługi o nazwie awizacja telefoniczna dostawy kurier nie musi do nas dzwonić. Większość kurierów ma prywatne telefony i kontakt z nami w sprawie doręczenia jest ich dobrą wolą. Część kurierów kontaktuje się z klientem pomimo braku takiej usługi tak aby ułatwić sobie pracę ale w żadnym wypadku nie jest to konieczne z jego strony.

Doręczenie o określonej godzinie

Kurierzy doręczają przesyłki w godzinach standardowych od 8 – 17. Kurier pokonuje trasę względnie po kolei i doręczenie przesyłki następuje w przypadkowych godzinach w zależności od rozłożenia przesyłek na rejonie. Nie możemy wymagać doręczenia o konkretnej godzinie. Pojęcie kuriera w tym przypadku jest mocno naginane i często mylone z indywidualną osobą doręczającą tylko naszą przesyłkę. Prawda jest jednak taka ,że kurier musi doręczyć często kilkadziesiąt przesyłek i praktycznie każdą w inne miejsce. Firmy kurierskie świadczą również usługi dla wymagających tzn. można dokupić usługę doręczenia do godziny 9 lub 12 danego dnia. Są również usługi doręczeń wieczornych po 17. Są to jednak usługi dodatkowe, które wiążą się z dodatkowymi kosztami.

Wnoszenie ciężkich przesyłek

Kurierzy doręczają przesyłki w systemie od drzwi do drzwi. Wnoszenie czegokolwiek do budynku nie jest ich obowiązkiem. Często nam się wydaje ,że jest to jego obowiązkiem zwłaszcza jeśli przesyła jest ciężka. Niejednokrotnie wymaga się wniesienia np. lodówki lub pralki zamówionej na piętro w bloku. Niestety kurier wystarczy ,że doręczy przesyłkę na klatkę w bloku. Jest jednak możliwość wykupienia dodatkowej usługi jak wniesienie przesyłki. Pamiętajmy jednak ,że bez tej usługi wniesienie przesyłki należy już do odbiorcy bez względu na jej wielkość i wagę.

Sprawdzenie zawartości przesyłki przed jej odbiorem

Poruszyliśmy już wiele kwestii przed doręczeniem przesyłki. Teraz trochę z innej strony. Kurier jest już na miejscu z naszą przesyłką. Prosi nas o podpis i w tym momencie nabieramy wątpliwości a co jeśli osoba, która nadała do nas przesyłkę będzie nas chciała oszukać. Mówimy ,że nie podpiszemy przed jej otwarciem i zweryfikowaniem zawartości. Jakież jest nasze zdziwienie gdy kurier nam na to nie pozwala. Niestety nie może. Do momentu odbioru (pokwitowania odbioru przesyłki) on za nią odpowiada i nie możemy jej otworzyć. Co możemy w tej sytuacji zrobić. Możemy pokwitować przesyłkę a zaraz po tym ją otworzyć. Jeśli zawartość będzie uszkodzona, posiadać braki lub będzie niezgodna z zamówieniem możemy spisać protokół z kurierem. W przypadku uszkodzenia opisywane są szkody i sposób zapakowania przesyłki. Dzięki temu będziemy mogli udowodnić w procesie reklamacyjnym jakie ponieśliśmy straty. W przypadku niezgodności zawartości protokół potwierdzony przez kuriera będzie podstawą do złożenia reklamacji nadawcy lub wysunięcie przeciwko niemu roszczeń w przypadku oszustwa. Należy jednak pamiętać aby przesyłkę sprawdzać sprawnie. Kurierzy zazwyczaj śpieszą się rozwozić kolejne przesyłki.